Kromě letních a zimních pneumatik, jejichž výměnu za nás hlídá zákon, máme v autě ještě jednu „sezónní záležitost“ na kterou není radno zapomínat. Je to kapalina do ostřikovačů. Již se mi stalo, a jistě nejsem sám, že mi nenápadné ranní mrazíky připravily nemilé překvapení. Stále jsem odkládal dolití nemrznoucí kapaliny do ostřikovače, až mne příroda sama upozornila. Většinou to bylo jen takové šťouchnutí, kdy ostřikovač po ránu nefungoval, ale v průběhu dne rozmrzl. Ale nevyměněná směs do ostřikovačů může způsobit i větší škody, které potom už vyždují opravu v servisu. Nenechávejte tedy věc zajít tak daleko.

Při dolévání nemrznoucí kapaliny do ostřikovačů myslete i na to, že tak jako je rozdíl mezi teplotou reálnou a pocitovou, je rozdíl i mezi teplotou reálnou a efektivní. Vliv rychlosti větru na teplotu mrznutí „nemrznoucí” kapaliny vidíte v tabulce.

Rychlost větru nebo vozidla

Reálná teplota/ Efektivní teplota

10 km/h

5/ 3 °C

0/ -3 °C

-5/ -9 °C

-10/ -15 °C

-20/ -27 °C

30 km/h

5/ 0 °C

0/ -6 °C

-5/ -13 °C

-10/ -20 °C

-20/ -33 °C

50 km/h

5/ -2 °C

0/ -9 °C

-5/ -16 °C

-10/ -23°C

-20/ -36 °C

90 km/h

5/ -3 °C

0/ -10 °C

-5/ -17 °C

-10/ -25 °C

-20/ -36 °C

130 km/h

5/ -4 °C

0/ -12 °C

-5/ -19 °C

-10/ -26 °C

-20/ -41 °C

Zdroj:Environment Canada Wind Chill Program

 

Z toho je vidět, že směs naředěná na -10 °C například na dálnici může zamrznout už při teplotách kolem nuly.

Někteří výrobci zimních směsí, kvůli maximální snaze snižovat výrobní náklady, receptury různě upravují a „šidí”, takže jejich výrobky mohou být svým složením až agresivní a mohou poškodit lak automobilu nebo plasty světlometů.

Takže doporučujeme včas dolít kvalitní a správně naředěnou kapalinu.

Pokud se chystáte do našeho servisu, například na výměnu pneumatik, rádi Vám poradíme i s kapalinou do ostřikovače. Neváhejte se zeptat. Kapalinu případně i doplníme.